چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
حجت الاسلام حسینی قزوینی

حوزه / رئیس شبکه جهانی ولایت بر لزوم عدم سکوت نسبت به فاجعه منا تاکید کرد و افزود: مسئولان اگر مسئله فاجعه منا را با موقعیتی که ایران در منطقه ایجاد کرده پیگیری نکنند دچار خسارت بزرگی شده ایم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین حسینی قزوینی شامگاه دوشنبه در مراسم بزرگداشت مهاجر الی الله دیپلمات بسیجی دکتر رکن آبادی سفیر سابق ایران در لبنان که در مسجد اعظم برگزار شد، با بیان اینکه شهدای منا جان خود را بر اثر بی کفایتی آل سعود از دست دادند، اظهار داشت: این مسئله فقط مربوط به حج امسال نیست، چرا که در طول سی سال اخیر شاهد کشتار حجاج در مکه مکرمه بر اثر ازدحام، عبور از پل منتهی به بیت الله الحرام و حین جمرات بوده ایم.  

وی با اشاره به شهادت 325 نفر و زخمی شدن 600 حاجی ایرانی در سال 1987 میلادی که بر اثر حمله نیروهای نظامی سعودی صورت گرفت، گفت: همچنین در سال 1990 در اثر ازدحام به هنگام خروج از منا در تونل منتهی به مسجد الحرام، 1426 نفر از حجاج جان خود را از دست دادند.

وی به جانباختن 340 نفر در سال 1997 بر اثر آتش سوزی وسیع در منا اشاره کرد و اضافه داشت: همچنین 244 نفر در سال 2004، در جمرات جان باختند و در سال 2006 نیز در اثر تراکم جمعیت بر روی پل جمرات 364 نفر جان خود را از دست دادند.

مشاور بین الملل حضرت آیت الله مکارم افزود: در حج امسال نیز 7400 حاجی جان خود را بر اثر بی کفایتی و بی تدبیری دولت آل سعود از دست دادند.

*چرا اتفاقی در اربعین رخ نداد؟ 

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قزوینی با اشاره به اینکه جمعیت های زیادی در طول تاریخ در مکان های متعدد مذهبی گردهم آمده اند اما کوچک ترین اتفاقی مشاهده نشده است، گفت: سال گذشته بیست میلیون زائر در اربعین حسینی و امسال بیست و هفت میلیون جمعیت مسیر نود کیلومتری نجف تا کربلا را با وجود تهدیدات عمال آمریکا و استکبار راهپیمایی کردند، اما اتفاقی رخ نداد.

*لزوم تشکیل کمیته حقیقت یاب 

وی با ابراز تاسف از افزایش هرساله آمار قربانیان حج، گفت: همان گونه که مقام معظم رهبری و مراجع تقلید تاکید کردند مسئولان وزارت خارجه تشکیل کمیته حقیقت یاب فاجعه منا را با حضور مسئولان کشورهایی که حاجیان زیادی در این حادثه از دست دادند، پیگیری کنند تا علل و عوامل این مسئله بررسی شود.

*ضرورت تشکیل کمیته نظارت بر حج

مشاور بین الملل حضرت آیت الله مکارم افزود: همچنین لازم است کمیته ای با حضور کشورهایی که هرسال حاجیان زیادی دارند، تشکیل شود تا بر کنگره حج نظارت کنند و یا متصدی مسئولیت برگزاری این مراسم شوند.

*در صورت عدم پیگیری فاجعه منا، دچار خسارت بزرگی می شویم

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قزوینی بر لزوم عدم سکوت نسبت به فاجعه منا تاکید کرد و افزود: مسئولان جمهوری اسلامی اگر مسئله فاجعه منا را با موقعیتی که ایران در منطقه ایجاد کرده پیگیری نکنند دچار خسارت بزرگی شده ایم.   

وی با اشاره به اینکه تولید مستند معمای 204 از سوی شبکه جهانی ولایت، اظهار داشت: این شبکه در اکثر دقایق این مستند اثبات می کند که فاجعه منا عمدی بوده است.

مدیر شبکه جهانی ولایت افزود: یکی از مفتیان طراز اول سعودی که از سرکرده های تکفیر و کشت و کشتار سعودی در سوریه است یک روز بعد از فاجعه منا در صفحه رسمی توئیتر خود اعلام کرد من می دانستم آقای رکن آبادی وارد عربستان سعودی شده و این کشت وکشتار انجام خواهد شد.

*تبیین شخصیت جامع الاطراف دکتر رکن آبادی

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قزوینی در بخش دیگری از این مراسم با تجلیل از شخصیت جامع الاطراف دکتر رکن آبادی، ابراز داشت: وی در دوران دانشجویی از بسیجیان فعال و مقتدر در نشر فرهنگ اهلبیت(ع) بود.

وی افزود: دکتر رکن آبادی با روحیه ای بسیجی به فعالیت های سیاسی، مذهبی و نشر فرهنگ اهلبیت(ع) می پرداخت و با حزب الله لبنان و دانشجویان ارتباط نزدیکی داشت.

*آل سعود از دکتر رکن آبادی انتقام گرفت

مدیر شبکه جهانی ولایت با بیان اینکه دکتر رکن آبادی در جریان موضوع ریاست جمهوری لبنان یکی از ارکان ارتباطی میان گروه ها بود، خاطرنشان کرد: این دیپلمات بسیجی در قضیه حمله وحشیانه سعوی به یمن، تحلیل های جامع و کاملی داشت که موجب غضب و خشم سعودی شد و از وی انتقام گرفتند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قزوینی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آیه 100 سوره نساء «وَمَن يُهَاجِرْ فِي سَبِيلِ اللّهِ يَجِدْ فِي الأَرْضِ مُرَاغَمًا كَثِيرًا وَسَعَةً وَمَن يَخْرُجْ مِن بَيْتِهِ مُهَاجِرًا إِلَى اللّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ يُدْرِكْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلى اللّهِ وَكَانَ اللّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا»، اظهار داشت: براساس این آیه کسانی که از خانه های خود به قصد هجرت به سوی خدا و رسول خارج می شوند و در بین سفر مرگ آنان را فرا می گیرد، به یقین اجر آنها فقط با خدای عالم است.

وی افزود: علامه طباطبایی(ره) در ذیل تفسیر این آیه تاکید می کند که خداوند برای پاداش بزرگ خود به مهاجران الی الله و رسول تضمین داده است.

مدیر شبکه جهانی ولایت با اشاره به اینکه روایات مربوط به زائرین و حجاج بیت الله الحرام به چند گروه تقسیم بندی می شوند، گفت: در احادیث نقل شده از نبی مکرم اسلام و امام صادق(ع) در زمینه فضیلت و جایگاه حج گذار در نزد خداوند اشاره شده است که حجاج میهمان خدا، پیام رسان و رسل الهی هستند و خدای عالم هرآنچه که بخواهد به آنها می دهد و دعای آنان به اجابت می رسد.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قزوینی با اشاره به روایات مربوط به فضیلت کسانی که به حج مشرف می شوند و در طول سفر گرفتار بیماری می شوند، ابراز داشت: در این روایات عنوان شده که مشکلات سفر حج نشانه و علامت قبولی حجاج است.

وی با اشاره به روایاتی که مربوط به رحلت حجاج در مسیر رفت و برگشت به مکه و مدینه است، ابراز داشت: در این زمینه بالای پنجاه روایت در کتب روایی شیعه و سنی مطرح شده است؛ مرحوم شیخ صدوق در روایتی از امیرالمومنین(ع) نقل کرده است که حضرت علی(ع) بهشت را برای حاجیانی که به قصد زیارت خانه خداوند به مکه می روند و مرگ آنها را فرا می گیرد، تضمین کرده است. 

مشاور بین الملل حضرت آیت الله مکارم افزود: همچنین امام صادق(ع) در حدیثی می فرمایند «کسی که در حال احرام از دنیا برود، خدای عالم این حاجی را لبیک گویان وارد محشر و قیامت می کند».

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قزوینی تصریح کرد: این نعمت، فضیلت و پاداش الهی گوارای وجود شهید رکن آبادی و شهدای منا باشد که روز قیامت بدون حساب و کتاب وارد بهشت شده و در زمره شهدای بدر محشور می شوند.

وی خاطرنشان کرد: خلا وجود شهدای منا به این سادگی جبران نمی شود، اما فضیلت های پیوستن به خدا در حج در موضوعات دیگر بیان نشده است.

انتهای پیام/313/33 

 

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha